Відкритий урок "Міжнародні відносини"

 

Відкритий урок з всесвітньої історії викладача Лірник Л.А.

Урок№26

Дата проведення 22.06.2022

Група №7

Тема уроку: Міжнародні відносини. Початок та прояви «холодної війни» в 40–80-х рр. ХХ ст.

Мета уроку:

·                        Проаналізувати причини початку «холодної війни» та її основні складові;

·                        розвивати вміння аналізувати, порівнювати, встановлювати причино-наслідкові зв’язки, критично мислити, висловлювати власні судження;

·                        виховувати любов до України як складової демократичного світу.

Тип заняття: засвоєння нових знань.

Обладнання: ПК, мультимедійна презентація, відеоряд: «Холодна війна: протистояння НАТО і ОВД», «День в історії. СРСР розпочав війну у Чехословаччині», «Холодна війна. Пишемо історію», «Карибська криза. Спецслужби».

Основні поняття та терміни: холодна війна, гібридна війна, НАТО,ОВД, Карибська криза, Берлінська криза, біполярний світ, залізна завіса. 

Основні дати:

· 5 березня 1946 р. -  виступ В. Черчилля в м. Фултон, 

· 4 квітня 1949р. – створення НАТО;

· 14 травня 1955 – створення ОВД;

· 12 березня 1947 – доктрина Трумена;

· 5 червня 1947р. – план Маршалла.

Очікувані результати:

·                        учень(учениця) має на основі вивченого матеріалу вільно володіти основними поняттями та термінами теми;

·                        аналізувати причини виникнення та перебіг «холодної війни»;

·                        аналізувати причини періоду розрядки;

·                        вчитись відстоювати власну позицію;

Структура заняття

І. Вступна частина

А) Організаційний момент (привітання, повідомлення теми мети  та плану уроку).

Б) Мотивація навчальної діяльності (вправа «асоціативний кущ», робота з словником, мозковий штурм).

ІІ.  Основна частина.

А)Актуалізація опорних знань (робота над проблемними запитаннями).

Б) Вивчення нового матеріалу.

ІІІ Заключна частина.

А) Узагальнення знань (виконання тесту у Google forms).

Б) Підсумки заняття (оголошення оцінок).

В) Пояснення домашнього завдання.

Г) Завершення уроку.

ХІД   УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 Викладач інформує учнів про тему, мету  і основні завдання уроку. Учні ознайомлюються з планом уроку.

Проблемне запитання: Які шляхи нівелювання проявів «холодної (гібридної) війни» з метою недопущення повномасштабної війни ви запропонуєте?

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Розповідь викладача супроводжується презентацією Power Point

Викладач. Друга світова війна закінчилася. Був знищений головний ворог – нацизм, але людство постало на порозі нової війни – холодної, яка розпочалася відразу ж після закінчення Другої світової. Чому ж так сталося?  Чому світ знову поділився на два ворогуючі табори? На сьогоднішньому уроці ми  з вами дамо  відповіді на ці запитання, а також розглянемо, як складалися в подальшому міжнародні відносини у світі.

Зараз ми з вами виконаємо вправу «асоціативний кущ», яка дасть нам змогу зрозуміти , що означає термін «холодна війна»:

Слайд  «Вправа «Асоціативний кущ» (Учні по черзі називають асоціації, які в них викликає термін «холодна війна». Далі разом формується визначення терміну «холодна війна».

Викладач. Ну що ж, давайте дамо визначення терміну «холодна війна». Цей термін вперше вжито на початку ХІV ст. кастильським принцом Хуаном Мануелем – полководцем і письменником.

Розмірковуючи про тривалу боротьбу між християнами і мусульманами на Іберійському (Піренейському) півострові, Мануель зокрема зазначав, що «гарячі» і «холодні» війни відрізняються тим, як вони закінчуються. «Гарячі» війни закінчуються або загибеллю, або миром, а «холодні війни» не приносять ні миру, ні честі тому, хто їх розпочав.

Слайд  «Робота з термінами» (перегляд відео «Холодна війна. Пишемо історію»

 «Холодна війна» — ідеологічне, економічне, політичне, культурне протистояння соціалістичних і капіталістичних країн, насамперед СРСР і США.  

«Холодна війна» - особлива система міжнародних відносин певного історичного періоду (друга половина 40-х — початок 90-х рр. ХХ ст.).

Вперше це поняття до явища ХХ ст. використав відомий англійський письменник-фантаст Джордж Оруел, що коментував міжнародні події в британському журналі «Трибюн». Холодна війна (протистояння між Сходом та Заходом) розпочинається після завершення ІІ світової війни.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Викладач. А давайте пригадаємо, як закінчилася Друга світова війна? Що стало передумовою початку нового протистояння між колишніми союзниками?

Слайд  «Мозковий штурм»

1.                     В якому році розпочалася Друга світова війна?

2.                     В якому році закінчилася Друга світова війна?

3.                     Де була підписана капітуляція Японії?

4.                     Чому Японія підписала капітуляцію?

5.                     Яку міжнародну організацію було створено на Ялтинській конференції?

6.                     Який політичний діяч представляв США на Потсдамській конференції?

7.                     Назвіть прізвище політичного діяча, що представляв Великобританію на Ялтинській, Тегеранській та Потсдамській конференції?

8.                     Які країни посилили свій вплив після Другої світової війни?

9.                     З приводу яких питань виникли суперечності між союзниками на заключному етапі війни?

10.                Які рішення були прийняті на Ялтинській та Потсдамській конференціях про повоєнне облаштування світу?

Проміжне проблемне запитання: На Вашу думку, яка країна повинна була стати світовим лідером?

  (орієнтовна відповідь: США, позаяк це держава з демократичним устроєм, що на той час була лідером демократичного світу).

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

План

1. Виникнення та розгортання «холодної війни».

Передумови «холодної війни»:

а) радянська окупація Східної Європи;

б) меморандум Дж. Кеннана;

в) промова В. Черчилля у м. Фултон;    

г) доктрина Г.  Трумена;

д) «План   Маршалла»;

е) поділ Німеччини.

2. Прояви «холодної війни».

3. «Холодна війна»  - «гібридна війна»?   

Слайд «Виникнення та розгортання «холодної війни».

Викладач. Суперечності, які виникли призвели до початку холодної війни. Давайте тепер з’ясуємо  причини «холодної війни».

Причини холодної війни:

·                        Суперечності між СРСР та США, які були переможниками у Другій світовій війні і стали наддержавами після неї.

·                        Протистояння капіталістичного та соціалістичного світів.

·                        Прагнення СРСР здійснити світову революцію.

·                        Боротьба за сфери впливу між СРСР та США.

·                        Прагнення переваги у військовій та технічній сфері.

·                        Мирне існування не відповідало інтересам ні США ні СРСР.

Особливість холодної війни полягає в тому, що країни-суперниці не вступають у відкритий конфлікт одна проти одної.

Слайд «Радянська окупація Східної Європи»

На завершальному етапі війни у 1944-1945 рр. радянська армія у ході загального наступу захопила країни Центральної та Східної Європи.

Запитання. Які це країни?

7 країн регіону — Угорщина, Румунія, Болгарія, Югославія, Чехословаччина, Польща, Албанія, а також НДР потрапили у цілковиту залежність від СРСР.

Слайд  «Меморандум Дж. Кеннана»

Історична довідка

Джордж Кеннан — американський дипломат, політолог та історик. Відомий як адвокат політики стримування радянської експансії впродовж холодної війни, хоча згодом він переглянув свою точку зору. Кеннан виступав з лекціями та писав наукові роботи про відносини між СРСР та США. Праці Кеннана кінця 1940-х вплинули на доктрину Трумена та зовнішню політику США, відому як «стримування» Радянського Союзу. Наприкінці 1946 р. та на початку 1947 р. його «Довга телеграма» з Москви та стаття «Витоки радянської поведінки» стверджували, що радянський режим сам по собі був експансіоністським та його вплив потрібно було «стримувати» у стратегічно важливих зонах для США. За допомогою цих текстів, адміністрація Трумена виправдовувала нову антирадянську політику. Кеннан відіграв важливу роль у розвитку та визначенні програм та інститутів часів холодної війни, зокрема у створенні плану Маршалла.

Незабаром після втілення його ідей у політику Кеннан почав критикувати зовнішню політику Штатів, хоча за його допомоги вона розпочалась. Згодом, наприкінці 1948 року Кеннан був впевнений, що можна розпочати діалог з Радянським Союзом та очікувати на успіх, але адміністрація Трумена відхилила його пропозицію. Також вплив Кеннана особливо зменшився після призначення Діна Ачесона на посаду Державного секретаря в 1949 році. Незабаром після цього США зайняли більш жорстку і войовничу позицію у своїй стратегії, тому Кеннан був змушений говорити про відхід від стратегії стримування, яку він попередньо пропонував.

Впродовж 1950-х років, після двох коротких призначень послом США в СРСР, а згодом в Югославії, Кеннан звільнився з Держдепартаменту та став критиком зовнішньої політики США. Він продовжив аналізувати міжнародні відносини як викладач Інституту перспективних досліджень, починаючи з 1956 року, доки не помер у віці 101 року.

Слайд «Дж. Кеннан про світогляд радянських (російських) політиків і їхні характерні риси»:

1. Сприйняття навколишнього світу суто як ворожого середовища.

2. Такий, що базується на лицемірстві, неадекватний.

3. Орієнтація на цілковиту всеохоплюючу експансію.

4. Використовуються найрізноманітніші засоби на офіційному та неофіційному рівнях для підриву внутрішньої стабільності західних країн... через:

комуністичні партії західних країн;

профспілкові, молодіжні, жіночі й інші організації;

міжнародні організації;

російську православну церкву;

натравлювання західних держав одна на одну;

використання анти західних настроїв серед народів Азії і Африки;

підрив традиційних основ західного суспільства.

Слайд «Промова У. Черчилля у Фултоні»

«Простягнувшись через весь континент від Штеттина на Балтійському морі і до Трієста на Адріатичному морі, на Європу опустилася залізна завіса. Столиці держав Центральної та Східної Європи — держав, чия історія налічує багато й багато століть, — опинилися по інший бік завіси. Варшава і Берлін, Прага і Відень, Будапешт і Белград, Бухарест і Софія — усі ці славні столичні міста з усіма своїми жителями і з усім населенням навколишніх міст і районів потрапили, як я б це назвав, до сфери радянського впливу ... Ба більше, ці країни зазнають дедалі відчутнішого контролю, а часто-густо і прямому тискові з боку Москви». «В цілій низці країн по всьому світу, хоча вони й розташовані далеко від російських кордонів, створюються комуністичні п’яті колони, що діють на диво злагоджено й узгоджено, в повній відповідності з керівними вказівками, що надходять із комуністичного центру».

 

Слайд «Відповідь Й. Сталіна»

«Гітлер розпочав справу розв’язання війни з того, що проголосив расову теорію, зазначивши, що тільки люди, які розмовляють німецькою мовою, є повноцінною нацією ... Англійська расова теорія спонукає пана Черчилля та його прибічників до того висновку, що нації, які розмовляють англійською мовою, як єдино повноцінні мають панувати над рештою націй світу».

До речі, нинішній керівник РФ, як відомо, багато в чому наслідує свого кумира, То ж, коли президент США Дж. Байден 2021р. в інтерв’ю американському журналісту назвав Путіна вбивцею, то реакція Путіна була на зразок сталінської: «Как кто прозывается, так и называется…».

Слайд «Доктрина Г. Трумена»

12 березня 1947 року в  Конгресі США президент Гаррі Трумен виступив з промовою, у якій закликав підтримати Грецію і Туреччину у їх протистоянні комуністичному тиску.

     Новий зовнішньополітичний курс США, який історики називають «доктрина Трумена», став фактичним оголошенням «холодної війни» і на наступні 40 років визначив характер американо-радянських взаємин.

Запитання: За яких подій і в яких країнах було застосовано цю доктрину?

(Греція, В'єтнам, Корея, Афганістан, Нікарагуа).

Слайд «План Маршалла»

План Маршалла програма економічної допомоги європейським державам після Другої світової війни.

Завдання. Погляньте на карикатуру англійського художника-карикатуриста Дэвида Лоу, 1950-е. Про що вона свідчить, що означає: Різні світи – різні образи?

 

Слайд «План Маршалла»

Сьогодні ми часто чуємо у медіа таке словосполучення «план Маршалла», що застосовують у планах на повоєнну відбудову України після перемоги у російсько-українській війні. Що це за план?

Давайте заповнимо таблицю «План Маршалла».

Яка мета надання допомоги?

Які умови надання допомоги

Які наслідки допомоги

 

 

 

 (орієнтовний вид заповненої таблиці)

Мета

Умови США

Наслідки

надання допомоги для зростання виробництва і фінансової стабілізації;

створення сприятливих умов для імпорту  американських товарів;

 заохочення державних і приватних американських інвестицій.

надавати уряду США інформацію про стан своєї економіки;

не допускати продажу стратегічних товарів СРСР;

заохочувати приватне підприємництво;

відмовитися від політики націоналізації в промисловості;

вивести комуністів зі складу урядів.

швидке відновлення європейських економік на засадах ринкових відносин;

 стабілізація внутрішнього економічного та фінансового становища;

закріплення умов для розвитку демократії;

посилення інтеграційних процесів;

розкол Європи, посилення «холодної війни».

 

Слайд «Поділ Німеччини»

Німеччина як суверенна держава перестала існувати 8 грудня 1945 р. Країна була поділена на 4 зони окупації. Розкол Німеччини став реальністю. Пізніше її символом стала Берлінська стіна, яка розділила Німеччину, Європу та долі людей.

Викладач. Такими були передумови протистояння. Причини «холодної війни» глибинні.  Але якщо згадати, що у США сформувалися протягом кількох століть демократичні принципи формування органів прямої і представницької демократії; захисту прав і свобод громадян, а у протилежному таборі -  СРСР  - відверта диктатура з порушенням всіх демократичних принципів і свобод, то маємо розуміти, що такі протилежні, полярні світи не могли мирно співіснувати.

Слайд «Причини «холодної війни»

Суперечності між СРСР та США, які були переможниками у Другій світовій війні і стали наддержавами після її завершення.

Протистояння капіталістичного та соціалістичного світів.

Прагнення СРСР здійснити світову революцію.

Боротьба за сфери впливу між СРСР та США.

Прагнення переваги у військовій та технічній сфері.

Мирне існування не відповідало інтересам ні США ні СРСР.

Особливість холодної війни полягає в тому, що країни-суперниці не вступають у відкритий конфлікт одна проти одної.

Викладач. Ми розглянули з вами причини та передумови «холодної війни». А які, власне, прояви «холодної війни»?

Слайд «Прояви холодної війни»:

мілітаризація економіки;

шалена гонка озброєнь(ракетно-ядерних і звичайних);

стратегія взаємного залякування;

встановлення тоталітарних режимів в країнах Східної та Центральної Європи;

боротьба за вплив у країнах, що розвиваються;

боротьба розвідувальних служб(КДБ та ЦРУ);

ідеологічні диверсії;

створення військово-політичних блоків: НАТО та ОВД.

Слайд «Мілітаризація економіки»

СРСР всю свою фінансову, трудову і матеріальну міць зосередила на посиленні військово-промислового комплексу на шкоду розвитку сільського господарстві предметів першого вжитку.

Запитання: Для чого це робилося?

Слайд «Шалена гонка озброєнь»

 

 У великій кількості створюються нові види зброї, збільшується кількість військових баз.

Слайд «Стратегія взаємного залякування»

Слайд «Встановлення тоталітарних режимів в країнах Східної та Центральної Європи».

Запитання: Які це країни?

Слайд «Боротьба за вплив у країнах, що розвиваються»

Запитання. Яку кризу у міжнародних відносинах зображено у карикатурі?

 

Прикладом боротьби за вплив у країнах, що розвиваються є:

Корейська війна(1950-1953 рр.).

В'єтнамська війна(1964-1973 рр.).

Арабо-ізраїльський конфлікт.

Війна в Афганістані(1979-1989 рр.) тощо.

Запитання. Нагадайте, будь ласка, як закінчилися ці війни?  Чиєю перемогою США чи СРСР? І які наслідки були для самих країн?

Слайд «Боротьба розвідувальних служб (КДБ та ЦРУ)»

   

Слайд «Ідеологічні диверсії» (перегляд відео «День в історії. СРСР розпочав війну у Чехословаччині»)

i?id=39789654&tov=4Слайд «Утворення військово-політичних блоків: НАТО та ОВД»

 НАТО (NATO - North Atlantic Treaty Organization) – Північно-Атлантична договірна організація. Була створена  4 квітня 1949р.. Спочатку сюди ввійшли 12 держав Північної півкулі: США,  Велика Британія, Бельгія, Данія, Ісландія, Люксембург, Франція, Норвегія, Португалія, Канада, Італія). Блок був утворений для сумісної оборони  від комунізму. За договором , в разі небезпеки, США могли розміщати свої війська в будь-якій з цих країн.  Зараз членами НАТО є 28 країн світу.

 ОВД  - Організація Варшавського договору. Була створена країнами соц. табору у противагу НАТО- 14 травня 1955р. Сюди ввійшли: Албанія, Болгарія, Угорщина, Румунія, Польща, НДР, Чехословаччина, СРСР.. За цим договором війська СРСР були розміщені в  даних країнах.

Викладач. Погляньте на мапу:  Світ поділився на два ворогуючі табори,  став біполярним –двополюсним.

Висновки:

1)Холодна війна стала наслідком стратегії великих держав США та СРСР.

2) Таке протистояння поділило світ на два ворогуючі табори і поставило людство на поріг нової війни.

Давайте розглянемо ще один термін «гібридна війна».

Робота з термінами

Гібридна війна  війна з поєднанням в застосуванні конвенційної зброї, партизанської війни, тероризму та злочинної поведінки з метою досягнення певних політичних цілей.

Слайд «Гібридна війна»

Характерні особливості гібридних війн:

- агресія без офіційного оголошення війни;

- приховування країною-агресором своєї участі в конфлікті;

- широке використання нерегулярних збройних формувань (у т. ч. під прикриттям мирного населення);

- нехтування агресором міжнародними нормами ведення бойових дій та чинними угодами і досягненими домовленостями;

- взаємні заходи політичного та економічного тиску (за формального збереження зав'язків між двома країнами);

- широка пропаганда та контрпропаганда із застосуванням «брудних» інформаційних технологій;

- протистояння у кібернетичному просторі.

Поміркуйте!

Чи є тотожними поняттями «холодна віна» та «гібридна війна»?

Чи є анексія українського Криму у 2014 році прикладом гібридної війни?

Чи є прагнення України до євроатлантичної інтеграції(вступу до ЄС, НАТО) проявом імперських зазіхань «ерефії» та продовженням «холодної війни», яка розпочалася по завершенню ІІ світової війни між СРСР та США?

Викладач. Сьогодні Україна має повномасштабну війну з боку РФ. Холодна війна, що розпочалася після завершення ІІ світової війни і завершилася з розпадом СРСР у 1991р., з формуванням у Росії авторитарного режиму Путіна, трансформувалася у нову холодну війну, з новою назвою гібридна війна. Нове протистояння між сходом і заходом, Росії і США, Британією, Польщею та іншими країнами, країною з агресивною диктатурою і демократичним цивілізаційним світом. І Україна, що прагнула приєднатися до демократичної спільноти і тому стала першою жертвою у війні з «мордором». Коли РФ вдається до ядерного шантажу. І погрожує початком ІІІ світової війни.

То давайте  повернемося до нашого проблемного запитання, що я ставила на початку уроку.

Слайд  «Які шляхи нівелювання проявів «холодної (гібридної) війни» з метою недопущення повномасштабної війни ви запропонуєте?

Де світ схибив, що Росія вчинила агресію проти України. І як далі діяти світовим лідерам? Як упередити ІІІ світову війну?».

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

Виконання тесту у Google forms

VI. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель аналізує роботу студентів на уроці та оцінює її.

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Параграф 22,23.

Коментарі